• Bij bestellingen boven de €100 geen bezorgkosten! (Nederland)

  • Een product in het echt zien? Bezoek onze showroom

  • Contact, klik hier voor onze openingstijden, heeft u een vraag? 0346 - 724 004

Webshop keurmerk van Badkamer.nl

0

Bekijk winkelmand
Webshop keurmerk van Badkamer.nl
  • Bij bestellingen boven de €100 geen bezorgkosten! (Nederland)

  • Een product in het echt zien? Bezoek onze showroom

  • Contact, klik hier voor onze openingstijden, heeft u een vraag? 0346 - 724 004

Webshop keurmerk van Badkamer.nl

0

excl. verzendkosten

Bekijk winkelmand
 
Glorix Toiletonderzoek: Nederlanders geven toiletgewoontes bloot!

Glorix Toiletonderzoek: Nederlanders geven toiletgewoontes bloot

11 jaar geleden geplaatst

Veel vrouwen en 50-plussers doen de ‘grote boodschap’ alleen thuis, terwijl mannen geen enkel probleem hebben om dit ook op het werk, bij vrienden en familie, in openbare toiletten en zelfs in de bosjes te doen. Dit blijkt uit het Groot Glorix Toilet Onderzoek*, dat onlangs gehouden werd in samenwerking met onafhankelijk onderzoeksbureau MetrixLab. Uit het onderzoek – waaraan 6700 Nederlanders meededen – kwam ook naar voren dat met name jongeren op het toilet allerlei extra activiteiten ondernemen, zoals sms-en en lezen.

Eigen pot is goud waard

Vrouwen en ouderen zijn relatief kieskeurig over waar ze de grote boodschap doen: respectievelijk 29% van de vrouwen en 30% van de ouderen zegt dit nooit ergens anders te doen dan thuis. Ook van de jongeren tot 22 jaar geeft een kwart aan alleen op het eigen toilet zijn behoefte te doen. Mannen kennen beduidend minder gêne op dit vlak. Op alle plekken waar in het onderzoek naar gevraagd is, scoren zij significant hoger dan vrouwen. Als men buitenshuis is, doet men de grote boodschap het liefst bij familie, vrienden of op het werk. In de natuur wordt door 8% van de respondenten genoemd. Andere plekken die mensen zelf spontaan noemen als het echt niet anders kan zijn de trein, school en verschillende vakantie locaties zoals camping en hotels.

Multitasking op het toilet

Opvallend in de onderzoeksresultaten is dat vooral jongeren van alles ondernemen tijdens hun toiletbezoek. Zo is de helft van de mensen tot 22 jaar tijdens het toiletbezoek aan het sms-en. 42% checkt de kalender en een derde bewondert foto’s en toiletspreuken. Markant is bovendien dat een kwart van de jongeren het toiletbezoek aangrijpt om na te denken over het leven. De landelijke top 3 van toiletactiviteiten bestaat uit lezen (39%), kalender checken (31%) en niets doen (25%). 3% van de Nederlanders geeft aan soms de liefde te bedrijven op het toilet. Spannend is wel dat vier keer zoveel mannen als vrouwen aangeeft dit wel eens te doen… De verklaring voor dit significante verschil wordt niet in het onderzoek gevonden.


Veeg dilemma’s

Wanneer men een toilet zonder wc papier treft, stelt 46% van de mensen het toiletbezoek uit. 14% van de jongeren stuurt een sms voor hulp van buitenaf. Dan maar niet vegen is vooral een oplossing die vrouwen kiezen. Dames en 50-plussers zijn sowieso goed voorbereid in een dergelijke situatie: 16% geeft aan een zakdoekje uit de tas of broekzak te kunnen gebruiken. In een enkel geval (3% van alle respondenten) moeten de blaadjes van de scheurkalender of stukjes krant het ontgelden…

Schoon genoeg

De meeste Nederlandse toiletten worden schoongemaakt door vrouwen. 86% van de vrouwen geeft aan zich zelf verantwoordelijk te voelen voor een schoon toilet. Daarentegen laat 33% van de mannen deze schoonmaakklus liever door de partner doen. Meer dan de helft van de respondenten geeft verder aan het toilet een extra beurt te geven op het moment dat er bezoek komt. Maar één op de drie Nederlanders zegt ook dat dit niet nodig is, omdat het toilet altijd schoon en fris is. Onder de mensen van 50 jaar en ouder ligt dit percentage zelfs op 46%. Dat is ook niet vreemd: 24% van de Nederlandse toiletten wordt twee tot drie keer per week schoongemaakt en 23% zelfs dagelijks. Op de vraag wie volgens de respondenten het meeste weet van een schoon toilet antwoordt de meerderheid Glorix. ‘Ikzelf’ zegt een kwart van de respondenten en ‘mijn moeder’ wordt genoemd door 16%.


Andere opmerkelijke toiletweetjes

* De meeste mensen gaan vijf keer per dag naar de wc. Vrouwen gaan vaker dan mannen en ouderen gaan vaker dan jongeren.

* Een gemiddeld wc bezoek duurt slechts nul tot vijf minuten. 17% van de mannen
doet er iets langer over (tot 10 minuten) en 3% geeft aan gemiddeld langer dan 10 minuten nodig te hebben, terwijl dit percentage bij vrouwen op 1% ligt.

* Gemiddeld zitten we per dag iets meer dan een kwartier op het toilet en per jaar brengt de gemiddelde Nederlander 4,5 dag door op het toilet. Op een mensenleven houdt dat in dat we bijna een jaar van ons leven doorbrengen in het kleinste kamertje (360 dagen). 

* Bij hoge nood en lange rijen geldt hoe ouder men wordt, hoe minder bezwaar men heeft tegen een bezoekje aan een wc bedoeld voor het andere geslacht. Ruim 70% van de mensen boven de 35 jaar geeft aan dit geen probleem te vinden. 14% van de jongeren gaat liever de bosjes in, dan een toilet voor de andere sekse te bezoeken.

De top 3 van WC ergernissen bestaat uit:

* Een vieze bril (69%)
* Remsporen (49%)
* Toiletpapier op (46%)

* Ondanks de ingesleten gewoontes en goede voornemens bleek uit het onderzoek dat tweederde van Nederland niet helemaal weet hoe het toilet het beste schoongemaakt kan worden. Het advies van Glorix is dagelijks bleek voor de hygiëne en om de week gel tegen kalkaanslag.

Badkamer.nl krijgt van 33 klanten gemiddeld een 8.9! Deel uw eigen ervaringen
.